Zdrowie Żywienie

Kiełki roślin – czyli witaminowy zawrót głowy

kiełki roślin

Kiełki roślin są coraz bardziej popularne nie tylko wśród wegetarian. Słyną ze swoich niesamowitych właściwości odżywczych i dobroczynnego wpływu na organizm. W kiełkujących nasionach uaktywniają się enzymy, które sprawiają, że w młodych kiełkach znajdujemy ogromne ilości witamin oraz innych skł składników odżywczych. Jaki z tego wniosek? Warto wzbogacać swoje codzienne posiłki w świeże kiełki. Sprawdźmy, które z nich będa dla nas najlepsze.

Zdrowie ukryte w kiełkach roślin

  • kiełki są bogate w witaminy B, C, D, E, K,
  • mają w sobie cenne pierwiastki, m.in. żelazo, magnez, potas, fosfor, cynk,
  • odnajdziemy w nich białko, błonnik i kwasy tłuszczowe Omega-3,
  • kiełki neutralizują działanie wolnych rodników w organizmie,
  • regulują trawienie i obniżają poziom złego cholesterolu,
  • dostarczają do organizmu bogactwo witamin i minerałów, co wpływa na nasze zdrowie i doskonałe
  • samopoczucie każdego dnia.

Jakie kiełki warto jeść?

  • Kiełki brokuła – są dość pikantne w smaku, stanowią źródło wielu witamin oraz sulforafanu, który przeciwdziała powstawaniu komórek rakowych. Doskonale sprawdzają się jako dodatek do kanapek i sałatek.
  • Kiełki lucerny – te z kolei mają delikatny smak. Pasują do kanapek, sałatek i surówek. Są źródłem witamin: A, B, C, E, a także wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, siarki i selenu. Zawierają również lecytynę, która wspomaga pracę mózgu.
  • Kiełki kapusty – w smaku przypominają liście kapusty, ale są zdecydowanie bardziej ostre. Mają delikatnie różowy kolor, są świetnym dodatkiem do sałatek. Dostarczą nam witamin: A, B, C, E oraz wapnia, żelaza, magnezu, cynku i potasu.
  • Kiełki rzeżuchy – mają charakterystyczny ostry smak, są źródłem witamin C, A, B, D, soli mineralnych i olejków eterycznych. Można używać ich do kanapek, sałatek i twarożku. Doskonale pobudzają przemianę materii.
  • Kiełki rzodkiewki – mają gorzkawy smak i ostry aromat. Można dodawać je do sałatek, sosów i potraw jajecznych (są alternatywą dla szczypiorku). Są źródłem witamin: A, B, C, E, wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, krzemu, cynku, miedzi i siarki. Wspomagają układ trawienny, działają bakteriobójczo i oczyszczają drogi oddechowe.
  • Kiełki pszenicy – mają lekko słodki smak, dlatego są świetne do sałatek, surówek i sosów. . Są źródłem witamin: A, B, C, E, wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, krzemu, jod, cynku, selenu i siarki. Wzmacniają nasz układ nerwowy, wpływają na poprawę pracy serca oraz przeciwdziałają wolnym rodnikom.
  • Kiełki cebuli – są pikantne w smaku, można wykorzystać je do kanapek, potraw mięsnych, sałatek czy tart. Są bogate w witaminy: A, B, C, E oraz inne substancje odżywcze, np. wapń, żelazo, magnez i potas.
  • Kiełki fasoli mung – mają lekko słodki smak i są chrupiące. Stanowią idealny dodatek do kanapek, sałatek i dań na ciepło. Dostarczają do naszego organizmu wiele witamin: A, B, C, E oraz wapnia, żelaza, magnezu, cynku, potasu, manganu, fosforu, selenu i siarki. Mają dobroczynny wpływ na obniżenie złego cholesterolu.

Jak hodować kiełki?

Wybrane nasiona najlepiej kupić w sklepie ze zdrową żywnością. Następnie należy wypłukać je w letniej, przegotowanej wodzie. Później nasiona wkładamy do miski, zalewamy wodą i odstawiamy na kilka godzin by spęczniały (maksymalnie 12 godzin). W kolejnym etapie nasiona wylewamy na sito i odcedzamy. Możemy hodować je na sitku – pod sitkiem umieszczamy miseczkę z wodą (ważne, aby nasiona w niej nie pływały, tylko raz dziennie je przepłukujemy. Kiełki wyrosną także na talerzyku z ligniną, którą zraszamy 2-3 razy dziennie. Inną opcją jest użycie specjalnej kiełkownicy, którą kupimy w sklepie ogrodniczym.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby dodac komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *